Atgal

„Qashqai“ istorija: būtinybė yra inovacijų variklis

Kaip vieno krosoverio sėkmė pakeitė „Nissan" kompanijos likimą

 

 

Sunku patikėti, kad „Nissan Qashqai" parduodamas jau dešimtmetį, tačiau tai tiesa. Jis pasirodė 2007 m. pradžioje, kaip naujo rinkos segmento – krosoverių – pradininkas.  Iki dabar jis išliko geriausiai parduodamu šio segmento automobiliu regione.

 

Tačiau „Qashqai" pristatymas neapsiėjo be rizikos. Čia papasakosime istoriją, kaip atsirado šis novatoriškas automobilis, neabejotinai pakeitęs automobilizmo istoriją Europoje.

 

 

Projekto pradžia

 

Kai 1999 m. buvo suformuotas „Renault-Nissan Alliance", naujojo vykdomojo direktoriaus (dabar generalinio direktoriaus) Carloso Ghosno nurodymas buvo aiškus. Japoniško prekių ženklo Europos produktų portfelį reikėjo pertvarkyti. Akivaizdus pavyzdys buvo „Almera", „Nissan" C segmento hečbekas, kuris nebuvo gerai parduodamas Europoje. Vykdomasis direktorius aiškiai nurodė, kad jį pakeičiantis automobilis turėjo pasiūlyti klientams kažką geresnio. Planavimo, dizaino, inžinerijos ir gamybos komandoms buvo nurodyta grįžti prie braižybos lentų.

 

Ankstyvais 2002-aisiais komanda iš 25 „Nissan" inžinierių nukeliavo į techninį centrą Japonijoje. Susitikimas pradėjo 12 mėnesių naujos kartos automobilio „Almera" kūrimo projektą. Projektas buvo skirtas specifikai nustatyti – kaip jis atrodys, kokius variklius naudos, koks bus našumas. Iš pradžių galvota, kad jis skirsis nuo ankstesnio modelio vos šiek tiek nei ankstesnės kartos versija ir konkuruos su „SEAT Altea", „Volkswagen Golf Plus" ir panašiais automobiliais.

 

Sudėtingi sprendimai

 

Tačiau ne viskas komandai sekėsi gerai. Praėjus devyniems mėnesiams, per susitikimą 2002 m. gruodžio 13 d. jos nariai padarė kelias skausmingas išvadas. Pagrindinė iš jų buvo tokia, kad naujasis automobilis nebūtų toks pelningas ir nesuteiktų to, ko klientai tikisi iš kompanijos.

 

Peteris Brownas buvo transporto priemonių vertinimo vadovas „Nissan" Europos techniniame centre (NTCE), šias pareigas jis eina ir dabar. Jis pakomentavo: „Išanalizavome skaičius ir naujasis „Almera" tiesiog nebūtų toks konkurencingas, kokio tikėjomės. Jis neatspindėjo „Nissan" esminių vertybių – naujoviškumo ir jaudulio, ir krypties, kuria verslas judėjo su tokiais produktais kaip „350Z" ir „X-Trail"."

 

Konvencijoms metami iššūkiai

 

Prisimenant Carloso Ghosno žodžius, pokalbiai nukrypo kita linkme – ar galėtų „Nissan" sukurti kažką naujo ir netikėto, kas mestų iššūkį tradiciniams segmentams?

 

Peteris Brownas tęsė: „Kilo mini „Murano" idėja, manėme, kad jis sugriautų kai kuriuos SUV nuosavybės barjerus. Šis automobilis turėjo būti sukurtas taip ir užimti tokią vietą rinkoje, kad mestų iššūkį įprastiems hečbekams ir sedanams Europoje."

 

2002 m. padidinto pravažumo automobilių (SUV) populiarumas didėjo. Nepaisant to, daugumai hečbekų ir sedanų savininkų, kurie paprastai gana konservatyviai rinkosi automobilius, vis dar buvo nemažų kliūčių turėti SUV. „Nissan" klientų tyrimai pabrėžė, kad SUV buvo laikomi per dideliais manevruoti mieste ir kasdieniam naudojimui, be to, žmonėms nepatiko nemažos jų degalų sąnaudos ir blankus interjeras.

 

Peteris Brownas paaiškino: „Sugebėjome įtikinti vadovus, kad galėtume pašalinti kai kurias iš šių kliūčių, panaudodami geriausius hečbekų šeimos bruožus ir pridėdami klientams patraukliausius SUV elementus. Taip gimė pirmojo „krosoverio" idėja ir sąvoka."

 

Tada sekė tyrimų laikotarpis, daug dėmesio skirta įvertinti naujo modelio perspektyvas, kuris turėjo būti populiariojo „X-Trail" mažasis brolis, pasižymintis SUV paklausumu, praktiškumu ir universalumu ir šeimos hečbeko dydžiu, važiavimo dinamika ir eksploatavimo išlaidomis. Vidinė frazė, sugalvota sutelkti visų mintims, buvo „miesto klajoklis".

 

Motyvuotos komandos pastangos

 

„Nissan" dizaino komandoms visame pasaulyje buvo duota užduotis sukurti išorės ir vidaus dizaino projektus. Pasaulinio bendradarbiavimo rezultatas, vienas „Nissan Design Europe" (NDE) pateiktas pasiūlymas tapo 2004 m. „Qashqai" koncepciniu automobiliu.

 

Masinės gamybos modeliui pasirinkta išorė buvo sukurta „Nissan Global Design Centre" Japonijoje, o vidų sukūrė „Nissan Design America". Kadangi iš pradžių „Qashqai" turėjo būti skirtas tik Europos klientams, abu elementai buvo perduoti NDE toliau tobulinti ir kad dizainas tobulai atitiktų Europos klientų poreikius.

 

Mamoru Aoki yra „Nissan Global Design Centre" vykdomasis dizaino direktorius Japonijoje. Jis pakomentavo: „Šį projektą supo stipri teigiama energija. NDE neseniai buvo perkeltas iš Miuncheno ir Kranfildo į Londoną, todėl buvo daug naujų darbuotojų. Visi jautėme, kad jiems tai buvo galimybė parodyti pasaulinei dizaino komandai savo darbo vertę. Norėjome parodyti, kad jie galėjo bendradarbiauti su visais, kurdami sėkmingą produktą naujame segmente."

 

Panašiai, kadangi automobilis buvo orientuotas į Europos vairuotojus, „Nissan" Europos techninio centro (NTCE) inžinieriams Kranfilde, Jungtinėje Karalystėje, buvo pavesta sukurti inžinerinį pagrindą.

 

Peteris Brownas pakomentavo: „Tai buvo tik antras kartas istorijoje, kai NTCE gavo užsakymą iš Japonijos vadovauti modelio kūrimui nuo nulio. Mus sujaudino galimybė sukurti kažką niekada nematyto. Pati idėja buvo labai paprasta – tradicinis SUV modelis turėjo būti paverstas įperkamesniu, manevringesniu ir kompaktiškesniu."

 

Naujos krypties naujovės

 

Neturint sektino precedento ir tiesioginių konkurentų, su kuriais būtų galima lygintis, „Nissan" ėmėsi plėtoti paprastą parametrų rinkinį, kad padėtų nustatyti pirmojo krosoverio matmenis ir technines savybes.

            

Peteris Brownas paaiškino: „Išsaugojome SUV būdingą aukštesnę sėdėjimo padėtį, didesnius ratus ir atstumą nuo žemės, tačiau pakeitėme salono dizainą, kad keleiviai jaustųsi tarsi sėdėtų automobilio viduje, o ne ant jo."

 

Aukšta porankio padėtis, aukšti šonai ir lengviesiems automobiliams būdinga centrinio skydelio konfigūracija leido „Nissan" kompanijai sukurti į vairuotoją orientuotą saloną, kuris buvo reikalingas, norint patraukti tradicinių hečbekų pirkėjus.

 

Naujojo kompanijos krosoverio kūrimas vyko ištisus 2003 ir 2004 metus. NTCE inžinieriai dirbo su bandomuoju automobiliu – likusiam pasauliui jis atrodė kaip 1,5 litro dyzelinis „Renault Scenic", – išbandydami kabinos konfigūraciją ir technologijas. O kolegos iš produktų planavimo skyriaus išanalizavo ankstyvuosius klientų tyrimo duomenis, siekdami gauti svarbų grįžtamąjį ryšį ir įžvalgas.

 

„Qashqai" koncepcinis automobilis

 

Automobilio pirmoji koncepcija pristatyta Ženevos automobilių salone 2004 m. kovo 2 d. Jis buvo pavadintas „Qashqai", šis žodis kilęs iš Irano genties pavadinimo ir susijęs su automobilio, kaip „miesto klajoklio" pozicionavimu. Jis buvo sutiktas skeptiškai, automobilių žiniasklaida nenorėjo pripažinti, kad keistam naujajam „Nissan" SUV ir hečbeko hibridui rinkos sąlygos buvo palankios.

 

Peteris Brownas paaiškino: „Daugumoje jų straipsnių buvo tos pačios abejonės, su kuriomis susidūrėme ir kompanijoje, kai kūrėme šį modelį, – ar naujasis krosoveris tikrai pasižymi geriausiomis abiejų modelių savybėmis, ar tiesiog nepatenkins nei hečbekų, nei SUV vairuotojų?"

 

Henrikas Dreboldtas šiuo metu yra Danijos laikraščio „Berlingske Tidende" automobilinės rubrikos redaktorius, tačiau 2004 m. jis dirbo mažame vietiniame laikraštyje pavadinimu „Lørdagsavisen".

 

Jis pakomentavo: „Automobilizmo spaudą tikrai sukrėtė „Qashqai" koncepcija. Kaip ir dauguma jų, stovėjau ir purčiau galvą. Tačiau akivaizdu, kad „Nissan" mąstė giliau nei bet kas iš mūsų ir šiandien valdo šį krosoverių segmentą. Tuo metu nedaug kas tai prognozavo."

 

Tačiau „Nissan" išliko įsitikinusi, kad „Qashqai" buvo teisingas produktas. Pranešimas spaudai apie šį automobilį buvo ypač įžvalgus, jame pareikšta: „Nissan" yra vienas pirmųjų gamintojų, atpažinusių klientų skonių raidą, dėl kurios klientai pirks vis daugiau tokių automobilių, kaip „Qashqai".

 

Po renginio Ženevoje tęsėsi automobilio kūrimo darbai, patvirtinti galutinis dizainas ir techninės specifikacijos. Tuo metu buvo priimtas sprendimas, kad „Qashqai" pakeis ir automobilį „Almera" C segmente, ir automobilį „Primera" D segmente. „Primera" buvo pakankamai geras automobilis, tačiau jų buvo parduodama mažai, lyginant su tuometiniais konkurentais.

 

Gamyklos pasirinkimas

 

Kartu su „Qashqai" kūrimu reikėjo priimti ir sprendimą, kur jis bus gaminamas. „Nissan" įsipareigojimas gaminti automobilius rinkose, kurioms jie skirti, reiškė, kad NMUK, esanti Sanderlande, Jungtinėje Karalystėje, buvo vienas galimas pasirinkimas.

 

Kevin Fitzpatrick yra NMUK valdantysis direktorius, dirbantis joje visus 30 veikimo metų. Jis pakomentavo: „Nepaprastai aršiai kovėmės, kad 2006 m. išsikovotume „Qashqai" Sanderlandui. Dėl jo NMUK iš gamyklos pavirto daug labiau integruota verslo dalimi. Projektas leido daug labiau suartėti su inžinerijos ir dizaino skyriais nei su bet kokiu kitu modeliu."

 

Klientų poreikis buvo toks, kad planai pagaminti 120 000 per metus buvo greitai peržiūrėti ir vien tik pirmaisiais metais buvo pagaminta 160 000. Jau beveik šešerius metus gamykla dirba trimis pamainomis per dieną, kad neatsiliktų nuo „Qashqai" užsakymų.

 

„Qashqai" masinės gamybos automobilis

 

Užkulisiniame žiemos bandymų renginyje, vykusiame 2006 m. sausio mėn. Suomijoje, žiniasklaidos atstovai pirmą kartą sėdo už vairo. Buvo aišku, kad „Qashqai" jiems atrodė kaip kompaktiškas SUV. Norėdami patraukti skaitytojų dėmesį, jie greitai pasinaudojo santykinai žemomis keturių varomųjų ratų automobilių pardavimo prognozėmis, nes šį bruožą laikė vienu esminių skirtumų tarp „Qashqai" ir tradicinių C segmento hečbekų. Tačiau „Nissan" buvo atlikusi tyrimus ir žinojo, kad labai mažai SUV vairuotojų važinėja bekele arba naudojasi keturių varomųjų ratų galimybe.

 

Peteris Brownas pakomentavo: „Kad automobilis būtų įperkamesnis ir norėdami pagerinti degalų sąnaudas, su „Qashqai" norėjome pristatyti 1,5 litro dyzelinį ir 1,6 litro benzininį variklius kartu su 2,0 litrų varikliais, kuriuos jau naudojome „X-Trail" modelyje."

 

2006 m. Paryžiaus parodoje debiutavo pirmasis pasaulyje miesto visureigio gamyklinis modelis. „Nissan" nusprendė pasilikti prie pavadinimo „Qashqai", nepaisydama daugybės protestų „kaip tai ištarti?".

 

Žiniasklaidos pristatyme aiški „Nissan" „Qashqai" padėties rinkoje vizija kartu su rafinuota vairavimo patirtimi pradėjo palenkti žurnalistus. Tačiau skeptikų liko; vienas gerbiamas Jungtinės Karalystės leidinys rašė: „Pakankamai geras šeimos hečbekas, tačiau nėra toks, kaip pristatomas – konvencijų permainas sukeliantis automobilis."

 

2007 m. vasaris: „Qashqai" prekyboje

 

Prekyba „Qashqai" modeliu prasidėjo 2007 m. vasarį ir jis nuo pat pradžių tapo hitu tarp klientų. Metų pabaigoje Europoje buvo parduota daugiau nei 100 000 „Qashqai". Didžiausia rinka buvo Jungtinėje Karalystėje, kurioje jų buvo parduota 18 000.

 

Pasipylė apdovanojimai, net 14 per pirmuosius metus. Jie apėmė viską, nuo pergalių SUV ir miesto automobilių sektoriuose iki prestižinių „Metų automobilio" titulų ir pardavimų verslui apdovanojimų.

 

Atėjus 2008 m. automobilių pasaulis suvokė, kad „Nissan" įsipareigojimas miesto visureigiui buvo gilesnis, nei iš pradžių manyta. „Qashqai" nebuvo pavienis produktas ir buvo pristatyta septynių sėdimų vietų versija „Qashqai+2", suteikianti papildomo praktiškumo didelėms šeimoms. Jo patrauklumo esmė buvo kompaktiški matmenys; jo kėbulas buvo tik 21 cm ilgesnis už „Qashqai", tačiau gale atsirado vietos dar dviem keleiviams. Galiausiai Europoje buvo parduota daugiau 235 000 „Qashqai+2" modeliai.

 

2010 m. „Nissan" kompanijaperkopė stulbinantį parduotų automobilių skaičių – 1,2 milijono „Qashqai" visoje Europoje. Ta proga pristatyta atnaujinta versija su įvairiais dizaino ir technologijų patobulinimais. Be naujos išvaizdos „Nissan" taip pat pristatė naujovišką aplinkinio vaizdo stebėjimo technologiją, kuri iki šiol yra stiprus „Nissan" automobilių pardavimo akcentas.

 

2014 m.: kaip patobulinti klasės lyderį

 

Miesto visureigių paklausa toliau augo ir „Nissan" jau dirbo su visiškai nauja populiariojo modelio versija. Antros kartos „Qashqai" buvo pristatytas renginyje 2013 m. lapkritį, o kitą kovą debiutavo parodoje Ženevoje. Beveik 5 cm ilgesnis už pirmtaką, taip pat žemesnis ir platesnis, jis pasižymėjo daug aptakesniu ir atletiškesniu išorės dizainu ir daug geresnės kokybės salono apdaila.

 

Jis puikiai iliustravo, kaip „Nissan" nuolat kūrė naujoves „Qashqai" modeliui; jis išlaikė originalaus krosoverio DNR, aukštą vairuotojo padėtį ir geras eksploatavimo sąnaudas, tačiau pasipildė tuo, ko klientai tikėjosi iš kasdienio šeimos automobilio.

 

Patrauklumo esmė buvo siūlomas naujų technologijų asortimentas. Į jį įėjo „Nissan" saugos skydo sistemos, į kurias įeina priekinis avarinis stabdys, įspėjimo apie vairuotojo nuovargį sistema ir kelio ženklų atpažinimo sistema.

 

Įsipareigojimas ir dėmesys detalėms kuriant antros kartos „Qashqai" atsipirko; 2014 m. jis laimėjo prestižinį „Metų automobilio" titulą Jungtinėje Karalystėje leidžiamo žurnalo „WhatCar?" apdovanojimuose, o 2015 tapo ir Lietuvos „Metų automobiliu". 2016 m. tame pačiame leidinyje buvo pagerbtas kaip geriausias mažas SUV. Nuo 2014 m. antros kartos „Qashqai" Europoje parduota 700 000 vienetų.

 

2017 m. vasaris: 10-ies lyderiavimo visureigių segmente metų jubiliejus

 

Trys naujos „Qashqai" versijos per 10 metų, taip pat aiški ir pastovi neprilygstamo krosoverio padėtis užtikrino nepertraukiamą pardavimų augimą. Tai automobilis, nepaklusęs produktų gyvavimo ciklo konvencijai, nuo 2007 m. jo pardavimas padidėjo 79 %. Dabar jis išlieka klasės lyderiu, užimdamas 10,5 % rinkos dalį Europoje.

 

Anglų kalboje yra posakis: imitavimas yra nuoširdžiausia meilikavimo forma. Nestebina, kad neilgai trukus konkuruojantys automobilių gamintojai pristatė savo miesto visureigius. Šiuo metu yra 21 tiesioginis „Qashqai" konkurentas.

 

Kol kiti prekių ženklai bandė prisivyti krosoverių segmento lyderį, „Nissan" užsiėmė naujų produktų vystymu. 2010 m. kompanija praplėtė savo krosoverių šeimą, pristatydama „Juke". Pasinaudojus „Qashqai" formulės sėkme, buvo sukurtas dar vienas naujas automobilių pramonės segmentas. Vien Europoje buvo parduota per 775 000 „Juke" vienetų, o pasaulyje – per 1,2 milijono.

 

Visiškai naujas trečios kartos „X-Trail" užbaigė „Nissan" miesto visureigių šeimą. Kompanija atsižvelgė į klientų atsiliepimus bei „Qashqai" ir „Juke" kūrimo įžvalgomis. 2014 m. nauja modelio versija debiutavo Europoje, jis yra didžiausias iš trejeto ir buvo sukurtas pasinaudojant modelio, skirto nuotykius mėgstančioms šeimoms, paveldu.

 

Dabar „Qashqai" yra tobula „Nissan" kompanijos pažado išraiška – inovacijos ir jaudinantys įspūdžiai visiems. Tačiau inovacija kilo iš būtinybės; „Nissan" gamino įprastus sedanus ir hečbekus, kurie netraukė klientų.

 

Praėjus 10 metų „Qashqai" yra „Nissan" komercinės sėkmės Europoje pagrindas. Jis išliko populiariausiu miesto visureigiu, nes modelio pasiūlymas nepasikeitė ir šis SUV praktiškumo ir hečbeko efektyvumo derinys pavertė jį sėkmingiausiu modeliu Europoje per „Nissan" 83 metų istoriją.

 

2016 m. pabaigoje bendras Europoje parduotų „Qashqai" skaičius yra 2,3 milijono. Šiuo metu automobilis parduodamas 99 rinkose visame pasaulyje – nuo Antigvos iki Australijos, per Alžyrą ir Angolą, o nuo 2007 m. pasauliniai pardavimai pasiekė daugiau nei 3,3 milijono vienetų.

 

Jis taip pat atnešė naudą Europos ekonomikai, nes „Qashqai" pirmavimo dešimtmetis reiškia 534 mln. £ (622 mln. €) investicijų į regiono dizaino, inžinerijos ir gamybos operacijas.

 

Dabar „Qashqai" yra mėgstamas žiniasklaidos ir nuo 2007 m. laimėjo daugiau nei 80 apdovanojimų, įskaitant 19 „Metų automobilio" titulų. Steve’as Fowleris, vyriausiasis Jungtinės Karalystės žurnalo „Auto Express" redaktorius, komentavo: „Paprastos idėjos visada geriausios, tad kam gali nepatikti aukščiausios kokybės geidžiamas SUV stilius ir vairavimo padėtis, pritaikyta mažesniame, įperkamesniame modelyje. „Qashqai" ir toliau nustato standartus, pagal kuriuos vertinami konkurentai – malonu ir jį vairuoti, ir jame būti."